Beckett und die Philosophy

Ich bin beim „Blättern“ auf diesem Blog soeben auf einen Beitrag von mir über Adornos Nähe zu Beckett gestossen. Es geht dort, knapp erwähnt, um Adornos Einschätzung von Becketts Werk  als philosophisch; Beckett, so sagte man, habe verneint, dass seine Arbeiten philosophisch seien (ich setze hier als Zeitgrenze 1969, das Jahr, in dem Adorno starb). Im Jahre 2006 fand eine Veranstaltung in Kassel statt (Beckett und die Medien), auf der von dem einen oder anderen Professor die Selbstaussage Becketts übernommen wurde, dass Becketts Werk mit Philosophie nichts zu tun habe. Ich selbst habe, ausgehend von der Lektüre von Becketts Essay über Proust, Beckett hauptsächlich als philosophischen Schriftsteller eingeschätzt. Und das war Jahre bevor ich mich für das Studium der Philosophie entschied. Manchmal ist es doch von Vorteil, unbeeinflusst von der Meinung fremder Autoritäten des Wissenschaftsbetriebs, zu einem eigenen Urteil zu kommen. Die deutschen Gelehrten, so habe ich es erfahren, neigen ohnehin zu einer gewissen Enge und Unbeweglichkeit ihrer Aufassungen.

John Calder, ein Freund und Verleger Becketts, hat das Philosophische in Becketts Werk herausgearbeitet, und zwar in seinem Buch:

The Philosophy of Samuel Beckett

In der Verlagsankündigung heißt es:

>>Increasingly Samuel Beckett’s writing is seen as the culmination of the great literature of the twentieth century – succeeding the work of Proust, Joyce and Kafka. Beckett is a writer whose relevance to his time and use of poetic imagery can be compared to Shakespeare’s in the late Renaissance.

John Calder has examined the work of Beckett principally for what it has to say about our time in terms of philosophy, theology and ethics, and he points to aspects of his subject’s thinking that others have ignored or preferred not to see.

Samuel Beckett’s acute mind pulled apart with courage and much humour the basic assumptions and beliefs by which most people live. His satire can be biting and his wit devastating. He found no escape from human tragedy in the comforts we build to shield ourselves from reality – even in art, which for most intellectuals has replaced religion. However, he did develop a moral message – one which is in direct contradiction to the values of ambition, success, acquisition and security which is normally held up for admiration, and he looks at the greed, God-worship, and cruelty to others which we increasingly take for granted, in a way that is both unconventional and revolutionary.

If this study shocks many readers it is because the honesty, the integrity and the depth of Beckett’s thinking- expressed through his novels, plays and poetry, but also through his other writings and correspondence- is itself shocking, to conventional thinking. Yet what he has to say is also comforting. He offers a different ethic and prescription for living – a message based on stoic courage, compassion and an ability to understand and forgive.<<

Siehe hier:

http://www.almaclassics.com/the-philosophy-of-samuel-beckett-pbk-p-172-book.html

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